onsdag 30 november 2011

Lilla My får pippi på japans snodd

Idag testade vi att sätta upp Ellens hår i en Lilla My-frisyr. Hon blev riktigt fin, men tofsen fick inte sitta kvar så länge.


Sedan gav jag mig på att försöka få ihop en Japans snodd som jag hade börjat på igår. jag fick inte ihop det igår, för jag var nog för trött. En sådanhär snodd ska vara jättelätt att göra och passa för barn i årskurs 4-6. Det visade sig att jag hade missat två skåror i mallen, så när jag såg en film på youtube om hur man skulle göra föll bitarna på plats, och sen var det verkligen enkelt. Det tog inte många minuter förrän snodden var klar.
 Först gjorde jag en platta att snurra trådarna i.
 Efterhand som man snurrar kommer snodden ut på baksidan. Jag valde att göra min snodd kring min nyckelknippa, vars nyckelband hållt på att gå sönder.
 Snodden i närbild. Svart, ljusgult och aprikost garn.
 Såhär fin blev snodden när den blev klar.
Här på plats i nyckelskåpet på en bild som jag borde ha roterat. Nu får vi luta på huvudet istället.
Man kan göra mycket mer avancerade snoddar om man använder platta med fler skåror och fler garnbitar. Det kommer jag säkert att testa i framtiden.
Jag hann inte riktigt adventsstöka klart i söndags så idag har nästan allt kommit på plats. Hittade min lilla adventsljusstake jag gjorde i lekis. Hade ju pysseltalang redan då.

Tog en  promenad med hundarna och Ellen. De gjorde allt för att trassla ihop sig, kopplen och vagnen. Jag hittade en stor fin pinne som blåst ner i stormen, som jag tog med hem för att använda till ett pysselprojekt. Det blev inte direkt lättare att få hem hela ekipaget, med hundar, vagn och stor pinne. När vi sedan mötte två hundar, var jag nära att slå något hårt i huvudet på hundarna, för att få dem att lugna ner sig. Men vi kom hem, Ellen somnade i vagnen och jag kunde stöka lite själv utan hjälp från min medhjälpare. Kunde slå in hennes presenter när hon inte såg.

När Ellen vaknat tittade vi på premiären av värlsdcupen i skidskytte. Tyvärr gick det inte så bra för min favorit, Björn Ferry, men jag kom några varv på mumintrollet i alla fall.

Ikväll gjorde Ellen och jag fågelmat medan Mats hade begivit sig iväg på whiskyprovning.

Vi smälte cocosfett och blandade i fågelfrön. Små snören petade vi i för att kunna hänga upp dem. Allt gick bra tills jag råkade stöta till påsen med frön. 2 kg vildfågelfrön på golvet är mycket fågelfrön. Ellen hjälpe till på sitt sätt att försöka samla ihop fröna och det var då jag höll på att få pippi på allt. Efter att ha sopat ihop det mesta matade vi dammsugaren med resten och han blev ganska mätt. Nu väntar vi på att allt ska stelna innan vi kan hänga upp det i trädet.

Nu är det dags att förbereda sig för sängen. Imorgon ringer klockan tidigt eftersom det vankas studiebesök till Malmö. Hoppas komma en bra bit på mumin i bussen.

1 kommentar:

  1. Kreativ som vanligt!
    Så söt Ellen blev i sin nya frissa!
    Ha de gott!

    SvaraRadera