torsdag 3 november 2011

Long time, no see...

 Idag är jag i Stockholm på kurs. Tre dagar för att bli expert på ett skoladministrationsdataprogram. Ikväll njuter jag av lite egentid på hotellet och lite tid åt bloggen som levt en ganska slumrande tillvaro.
Tyvärr har jag inte lagt över bilder från mina kameror utan det får bli bilder från mobilen.
I eftermiddags efter kursen spenderade jag 3½ timme på Historiska museet som hade kvällsöppet. Tyvärr hade det behövts många fler timmar för att hinna med att se allt. Jag gick snabbt igenom en del avdelningar och fokuserade mig sedan på min favorithistoriska tid, vikingatiden.

Det gula visar var det var bebott under vikingatiden
Modell över Birka
 Det fanns enormt mycket att se, läsa och lyssna på. Jag blev väldigt förtjust i de här vikingatida kläderna. Skulle vara riktigt häftigt att ha en liknande klänning med tillhörande smycken.
Tre dräkter från vikingatiden

Modell av vikingaskepp
I museishopen fanns en massa  kul prylar. Bl a en massa trevliga tyger med gamla historiska mönster. Tyvärr var priserna nutida och alldeles för höga för min plånbok. Men lite shoppade jag allt ändå. Hittade ett spel och lite annat intressant till jobbet.
Igår njöt jag av en smarrig chokladmuffins, en stickning och en god bok. Stickningen och boken är, precis som bloggen, svårt att kunna sitta i lugn och ro hemma och ägna mig åt, så med två kvällar på hotell passar jag på att njuta.

 Vad har då hänt hemma under tiden inget hänt på bloggen. här kommer en liten tillbakablick utifrån de bilder jag tagit med mobilen. mycket annat har ju också hänt men det får jag ta nån annan gång.
 
Lite agility har det blivit även om jag inte orkat med att tävla så mycket som jag tänkt. På Blekinges AgilityMästerskap kom Mats och Zazzi trea och fick en fin pokal. Inte illa.

Syltat och saftat har jag gjort. Saft på vinbär och päron som blev väldigt god. Lingonsylt och blåbärssylt på bär jag plockat vid Orionstugan. Sen blev det "lite" plommonmarmelad.

 Ellen har åkt buss för första gången. Det tyckte hon var jättekul och spännande. Hon kunde ju se ut på ett annat sätt än när hon åker baklänges i bilen.

 En kväll gjorde vi ett restaurangbesök tillsammans med Marcus och Emelie. Det blev thaibuffé. Mycket gott. Ellen gillade efterrätten bäst. Hon åt upp nästan hela själv.

Imorgon blir det att ta flyget hem. Mats ska på whiskyprovning, så Ellen ska sova över hos farmor för första gången. Blir nästan fyra dagar utan min lilla gosa. Trots att det är skönt med egentid ibland slår det inte tid med familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar