fredag 25 november 2011

Axelvärmare, slynggaffel och tapeter

Har nu segat hemma med huvudvärk i flera dagar. Ellen har inte heller varit riktigt iform, så vi har tagit det lugnt. Mycket tecknad film har det blivit. Pulsvärmarna har blivit klara och jag blev verkligen nöjd.
Förra veckan gjorde jag klar en axelvärmare som jag glömt visa här.
Den värmer gott på axlarna och minskar lite av värken som satt sig i axlarna.

I somras när jag var på Middelalderscenter i Danmark köpte jag en slynggaffel och ett garn som var tillverkat och färgat som på medeltiden. Det blir en liten fyrkantig snodd som är väldigt stabil och stark. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha snodden till än men jag har en plan.

Det är roligt att testa på tekniker som är så gamla, men som funkar än idag. Särskilt för en historienörd som jag.
Såhär ser det ut när damen jag köpte materialet av på marknaden, visar hur man gör.

Vi har börjat med att ta bort de gamla tapeterna i det som ska bli Ellens rum. Det tar tid för det sitter en jobbig strukturtapet utanpå denna vackra gröna tapet som var den första som satt i rummet.
 Mats sliter hårt med ångmaskin och skrapa.
Vi får väl se när det blir klart.

1 kommentar:

  1. Vad flitig du har varit! Trots huvudvärk och krasslig Ellen! Pulsvärmarna blev jättefina.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera