torsdag 1 december 2011

Knoppis och Malmöresa

Idag har jag varit i Malmö. Studiebesök med eleverna stod på schemat. Synagogan på förmiddagen och Moskén på eftermiddagen. Har varit där många gånger nu men lär mig alltid något nytt och eleverna uppskattar verkligen denhär resan så det är värt att göra en gång om året.

Det bästa idag var ändå att vi hade ganska lång lunch med fri tid i Malmö. Inte långt från synagogan ligger Panduro Hobby. Lite material till pyssel åt mig och syrran slank ner. Boken Hobbyguiden blev jag mycket nöjd med. Över trehundra sidor om hur man gör med en mängd olika hobbymaterial, för bara 99 kronor. Känns nästan som om jag hittat min bibel.

Två mycket inspirerande böcker och en påse vaddkulor som Zhero fick tag i. Han hann inte förstöra alla iaf.
 Hann även in på Granit och Designtorget. Lite julklappar och lite till mig blev det även där. Boken Kreativitetskalendern, 365 sätt att förändra ditt liv. Skriven av Noah Scalin, som bestämde sig för att tillverka en dödskalle om dagen i ett år av olika material och tekniker. Boken har med flera andra som gjort liknande projekt och sedan 365 olika uppgifter att inspireras av. Inspirerande, men det låter jobbigt att klara av att göra något varje dag i ett helt år. Får nog grunna lite på det. Kanske en grej i veckan eller månaden efter ett visst tema skulle kunna vara något.

Hade tänkt att gå och äta på min favoritrestaurang. En grekisk, där man kunde äta en mycket god lunchbuffé för rimligt pris. Det visade sig att den stängt, så det fick bli en Malmöspecialare, falafelrulle med kebab och kyckling. Man får ta seden dit man kommer.

Medan jag var i väg hade Ellen och de andra barnen utställning i skogen, med dagis. Pappa var där och kollade. Tyvärr regnade det. Ellen hade gjort ett troll och en ljuslyckta, som hon fick med sig hem.




Dagiset har friluftsinriktining tillsammans med Friluftsfrämjandet och nu har Ellen blivit en Skogsknopp. De har "knoppis" en dag i veckan och Ellen älskar verkligen att vara ute i skogen och leka och lära sig nya saker. Vi är så nöjda med dagiset och den underbara personalen.

Fågelgodiset verkar ha stelnat bra, men eftersom jag kom hem ganska sent så har jag inte gett mig på att ta dem ur formarna än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar