fredag 9 december 2011

Trolldeg som trollar

Eftersom Ellen fortfarande är snuvig stannade vi hemma idag också. Jag tänkte att vi kunde göra lite figurer av trolldeg. Ellen hjälpte till att röra ihop degen.


Sedan kavlade hon och lekte med degen på sitt sätt. Hon är fotfarande för liten för att göra några egna alster, men hon hade roligt med degen.
Jag gjorde bokstäver som jag tryckte ut med pepparkaksformar. Jag köpte en sats med hela alfabetet på Granit när jag var i Malmö. GOD JUL och ELLEN blev det. Jag gjorde även hjärtan som ska bli en girlang, egna pärlor och fyra stora runda bollar som jag tänkte skulle bli huvuden till lucior. De skulle jag sätta på en toapappersrulle och sedan sätta en ljushållare på, men...
...det gick inte riktigt som jag tänkt mig. De stora bollarna sprängdes i ugnen. Troligtvis kan man inte göra så stora saker.
Ellen har varit pigg hela dagen och det verkar som om den nya favoritsysselsättningen är att kasta saker på golvet. Pust!
Har även trimmat lite till på Zazzi och stickat klart ett stycke till till mumintrollet. 

Har startat en ny blogg också. Barnsligt kul. En blogg om pyssel med, av och för barn. Än så länge bara ett inlägg om tvättlappshållaren som jag skrivit om här men det kommer såklart mer.

Nu är det dags att knoppa in, för imorgon väntar det årliga pepparkaksbaket hemma hos mamma och pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar