lördag 8 januari 2011

Stickprojekt klart

 Igår blev jag klar med mitt senaste stickprojekt. Jag började på det under Kalle Anka på julafton så det har gått undan.

Jag har stickat i ett melerat garn i lila, blått och brunt (Duo, Järbo) som jag köpte på ICA Renen i Storuman när vi var där på semester 2009. Har redan en sjal i garnet men tycker det är så vackert.

När jag kommit en bra bit insåg jag att garnet troligtvis inte skulle räcka så då stickade jag in lite ränder i marinblått. Efter att ha skarvat med alla garnstumpar som fanns av garnet i gömmorna så räckte det ändå inte på slutet så då fick jag skarva med lite marinblått till, men det blev okej ändå.

Sjalen är stickad i rätstickning. Man börjar med tre maskor ökar en maska på vartannat varv tills man har 80maskor, stickar sedan 60 enkla varv, därefter minskar man med en på vartannat var tills man har tre maskor. Maska av.

Runt ena kanten virkar man sedan bågar. En fast maska i sjalen, 5 luftmaskor, gå ner och gör en fast maska ca en cm längre fram. Fortsätt så runt.

 Tycker att modellen blev riktigt bra. Kan nog bli fler, men nästa gång struntar jag nog i att sticka de 60 varven enkla och fortsätter öka, så det blir en tipp ner istället.

På kvällen hann jag börja på en virkad mössa till mig själv. Den blir i klubbens färger så jag kan ha den på träningar och tävlingar. Måste ju ha en som matchar klubboverallen.

Jag stickade inte bara igår. Jag och Ellen  var på BVC eftersom Ellen har varit lös i magen länge, men hon ökar som hon ska i vikt så det är ett litet mysterium. Får se om det rättar till sig.

På kvällen kom Marcus och Emelie. Det blev tacos och trevligt umgänge. Emelie hade sin virkning med sig. En babyfilt i vågmönster, som hon blev färdig med. Vi hade riktigt trevligt och jag kom inte i säng förrän kl 1.

Senare idag kommer Lillis och Ebba och hälsar på. Ska bli riktigt trevligt.

Nu måste jag börja förbereda lite lektioner. Jobbet börjar ju på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar