fredag 25 februari 2011

Vinterbad, stickcafé, pyssel- och tygresa mm

Oj oj oj vad mycket som hänt sedan sist. Vi var och hälsade på hos Marcus och Lillis. Lillis och jag tog en promenad medan Mats och Marcus var och körde cross på sjön. Ebba var så söt i sin vinteroverall.
Jag lånade Lillis crosstrainer och körde en timme. Jag gjorde av med 400 kalorier. 100g chokladkaka 540 kalorier. Det går betydligt lättare att få i sig kalorierna än att göra av med dem.
Ellen älskar att läsa böcker och när hon fick bläddra i Lillis alla utgallrade barnböcker från bibblan var hon nöjd.

Lillis och jag lagade paj också. Vi gjorde en rejäl sats så vi skulle få många vi kunde frysa in och ha när man inte orkar eller hinner laga mat. Det blev lite mycket, så vi gjorde nog 10 stycken pajer. Nu är det fullt i frysen.
Marcus läste en bok för Ellen medan vi väntade på att pajerna skulle bli klara. Han hittade på lite själv så det är tur att Ellen inte förstår så mycket än. Trevligt hade vi, så vi blev kvar till mitt i natten som vanligt.
Ett besök hos väninnan Malin har Ellen och jag gjort också. Eftersom hon flyttat fixade jag ihop en liten burk som inflyttningspresent. Det är en pringelsburk som jag målat vit och sedan satt på band och utstansade hjärtan. Det var kring Alla Hjärtans dag så jag tyckte det blev fint med hjärtan. Burken fyllde jag med doftljus eftersom Malin älskar ljus av alla slag.
Ellen busade med Axel och Wilma. Malin hade en hel del kläder som hon inte kom i som jag kunde ha. Det blev klädprovning, fika och en massa snack om både det en och det andra.
 Friluftsdag på jobbet har jag hunnit vara med på också. Jag hade fått ansvar för vinterbadet på min lott och då kunde man ju inte annat än testa när man hade möjligheten. 75 grader i bastun och 1 grad i isvaken. Tre gånger var jag i och det var oerhört uppfriskande. Något som jag gärna gör om.

Årsmöte på brukshundklubben har det varit också. Nilla och jag kammade hem en guldjetong efter att ha blivit uppflyttade till klass 3 i agilityklassen. Zazzi och Mats fick en i brons som Ellen tog hand om.
Textillinjen ordnade stickcafé på skolan och det kunde man ju inte missa. Det bjöds på vaniljbullar, te och möjlighet att prova på patentstickning. Vi var ett trevligt gäng som stickade och fikade. Jag har lagt ut mer om stickcafét på skolans hemsida.
Städat hemma har vi gjort också. Ellen hjälper gärna till på sitt sätt. Det blir mest bus och mindre städat när hon är med.
Farfar, Ann-Magret, Emelie och Marcus kom på besök. Vi lagade en jättesmaskig calsone med grillad kyckling, grillad paprika, pesto, fetaost och parmaskinka.
En OS-mössa i Södertälje SKs färger virkade jag till Marcus. Han fyllde 35 år. Hade tänkt att köpa ett tygmärke från SSK och sy fast men just när man behöver komma in på webshopen är den stängd.
Så här snygg blev Marcus i sin mössa. Ett sadelskydd till hans flakmoped i samma färger är på g också. Var tvungen att prova det innan jag kan göra klart det. Han fick ett verktygsskåp med verktyg också. Sedan blev det smörgåstårta, budapesttårta och dans framför Wii.
Ellen har fått en sulky som går att fälla ihop, så vi kan få med oss en vagn i bilen samtidigt som hundarna åker med. Självklart fick hon en riktigt lyxmodell. Den måste ju klara att skumpa runt på alla hundklubbar under årets kommande agilitytävlingar.
Vi har börjat måla i vår matkällare. Färgerna var inte riktigt i vår smak. Orange och rosa måste ha varit på rea för hela källaren har varit målad i dessa färger. Gärna lite blandat. Nu blir det vitt istället.
I söndags fick Zhero följa med till ridhuset. Han passade på att busa med sin rasfrände Nhimbusz som är från samma kennel som Zhero. Det tyckte han var jättekul och han for runt som en blådåre innan vi satte honom i bilen. Jag lyckades få honom igenom en tunnel också.
Ellens mage har fortsatt att spöka och läkaren skickade en remiss till provtagningen åt henne, för att testa födoämnesallergi. Vi misstänker gluten, men vi får väl se om proverna visar något. Ellen var jätteduktig och sa ingenting när de stack henne. Hon fick en gosekanin för att hon hade varit så duktig. Ett fint plåster med gris och kanin fick hon också.




I onsdags åkte mamma. Lillis och jag till Malmö. Vi besökte Panduros outlet och Stoff och Stils stora butik. Vi hade jättetrevligt, men det blev väldigt dyrt. När jag la upp allt jag handlat på bordet hemma fick det nästan inte plats. Gjorde många fynd. Garn, pyssel och mängder med tygstuvar blev det. Satte genast igång med en tröja av ett av garnen. Fick klart ett bakstycke igår. Det går väldigt snabbt med Quick Knit.

Har även hunnit med att trimma och klippa Ekita och Nilla, haft besök av svärmor och varit och simmat med mamma.

2 kommentarer:

  1. Jisse vad du fyndade på din pysselresa! Stoff och Stil hade varit något i min smak. Det får bli ett besök när jag kommer till Malmö nästa gång. Men det där med pyssel, får andra roa sig med.
    Ha en fortsatt skön helg.

    SvaraRadera
  2. Stoff och Stil har även så att man kan handla på webben, men det är ju inte samma sak som att känna på tygen och rota bland stuvarna.

    SvaraRadera