lördag 26 februari 2011

Tofsar, ljus och stickning

Ellen är en riktig liten nattramlare och igår kväll höll hon på och busade. Jag köpte en pall på IKEA under shoppingresan i onsdags som jag tänkt att Ellen ska ha nnr hon börjar stå ordentligt, men hon tyckte man kunde använda den på annat sätt.

Efter att Mats satt barnspärrar på lådan och dörren på byrån i hallen som innan varit Ellens favoritbus att öppna och plocka ut ur, så har hon nu börjat undersöka vilka andra lådor och dörrar som går att undersöka. Jag upptäckte att vi har många fler än vad jag köpte barnspärrar till.
Ellens lugg kortades idag och vi provade att satta upp tofsar i håret. Det blev en helt ny tjej.

Ett ljusprojekt har jag pysslat med idag.
Jag köpte ljusveke på Panduro och var ju tvungen att prova att göra egna ljus. Eftersom jag tänkt länge att man borde ta hand om sina ljusstumpar så hade jag en del sparade som kunde smältas ner. Speciellt blockljus blir det mycket spill av. Tog en gammal kastrull som ändå skulle slängas och smälte stearinet i ett vattenbad, sedan fyllde jag engångsglas som preparerats med hängande veke som jag doppat i stearinet för att få att hänga rätt ner. Eftersom jag blandade olika färger så blev slutresultatet Berlingrått, men det matchar ju tapeterna rätt bra. Det finns mycket veke kvar så det blir nog en hel del fler ljus framöver för det var inte särskilt svårt.
Mitt stickprojekt jag startade på i torsdags går framåt. Ett bak- och ett framstycke är redan klart. Tycker garnet är så mysigt. Lurvigt och glansigt på samma gång. Köpte 10 nystan för 79 kronor på Panduros outlet. Blir en billig tröja.

Ellen tycker att det är spännande att kolla när jag håller på och hon vill hela tiden ta nålen för att prova. Hon håller den rätt och pekar och försöker göra likadant som mig. Det kommer nog att bli en pysselgalen tjej det med. Mats sa för många år sedan att "om vi får barn kommer du att pyssla ihjäl dem." Det finns väl viss risk för det.

Nu ska jag försöka pyssla ner lillan i säng eftersom klockan är över midnatt. Vi försöker vända dygnet rätt för henne, men hon lyckas hela tiden vrida det tillbaka. Imorgon står agilityträning på schemat och invägning i Biggest losser Jämjö. Tror att Emelie har stor chans att ta hem det denna gången eftersom jag fuskat en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar