onsdag 4 januari 2012

Gott nytt år!

Har nästan hela lovet sedan julhelgen dragits med en kraftig förkylning eller vad det nu är. Hosta och riktigt kraftig huvudvärk. Vissa dagar även illamående och feber. Känns som en mindre rolig start på året och också en förklaring till varför det varit så tyst på bloggen.

Här kommer därför ett försök till sammanfattning av julen och nyåret.

 Innan julledigheten måste man ju spexa till det lite på jobbet. Min skjorta med en hund som pinkar på en julgran och får en stöt, har varit med på alla julavslutningar sedan jag sydde den. Då gick jag på gymnasiet och det var modernt med stora pösiga kläder, annars hade jag inte kunnat ha den ännu. Min uttjusiga granhatt passar mycket bra till. Här poserar jag tillsamans med en av mina goa arbetskollegor.


Ellen börjar bli så stor att hon förstår vad en tomte är och att man ska få paket. Att väntan är lång har hon snappat upp.



Sedan blev det paket...

 ...och tomte! Snyggt jobbat farsan, förlåt tomten.


En fåtölj kom tomten med,

och farmor hade stickat en fin mössa, fuskpolo, strumpor och en snygg kofta. Det är ingen hejd på alla julklappar Ellen fått i år. Hon har ännu inte hunnit leka med alla, men vi tar fram lite i taget så varar spänningen av nya saker längre.


Nyårsafton firades hos syrran och hennes familj. Kusinerna hade roligt tillsammans hela kvällen.


Syrran hade fixat en dukning värdig Nobelmiddagen. Det var tur att hon inte hade dukat i köket där jag skulle briljera med tryckkokaren som jag fått låna. Öppnar man ventilen för fort sprutar den ut sky över hela köket, min blus, Ellens hår mm, mm. Maten blev trots den fadäsen mycket god. Det var tur att inte jag skulle fixa för- och efterrätt också. Undrar hur köket hade sett ut då!?!

Vid tolvslaget var Ellen fortfarande vaken så hon fick följa med ut och titta på raketerna. Eftersom hundarna satt inne och var helt livrädda, vilket de är flera dagar innan och efter nyår pga av smällarna, så valde vi att skicka upp två svävande ljuslyktor istället. De var jättefina och varade mycket längre än en raket. Mycket positivt och något jag kan rekommendera till nästa nyår.
Inför julen har jag alltid massor med planer på saker jag vill göra i julklapp. Ett stickat Mumintroll till Ellen stod på listan av saker som inte hann bli färdigt. Pga av huvudvärken har det gått sakta även efter jul med monteringen, men nu börjar det växa fram något som Mats tycker liknar en blandning av ET och en säck potatis. Jag tror att det kan bli något som liknar ett mumintroll till slut.

Mats har jobbat flitigt med tapeterna i Ellens rum och har lyckats riva alla, utom en liten bit bakom elementet, som han sparat till mina små fingrar. Blir ett pilligt jobb. Tapeter har inhandlats och det blev med Mumin på. Hade ju tänkt att göra en stor väggmålning med Barbapapa, men just nu är det Mumin som gäller så det fick bli det istället. Tapeten är den på bilden nedan fast i beige.


Gott nytt år. Hoppas att 2012 blir ett roligt, spännande och innehållsrikt år på alla sätt och vis.

2 kommentarer:

  1. Det verkar som du haft det bra under jul och nyår, trots influensa.
    Nu hoppas jag att våren kommer snart, så vi kan börja träna igen!
    Ha en bra Trettonhelg!

    SvaraRadera
  2. Ska träna i ridhuset snart. Ha en bra Trettonhelg du också.

    SvaraRadera