söndag 3 april 2011

Livet är en berg- och dalbana

Sen sist har det verkligen varit upp och ner här. Jag har känt mig superstressad och varit rätt så deppig. Lite gamla känningar från min utbrändhetsperiod dök upp då var det dags att sätta stopp. Det är inte alltid lätt att få ihop livspusslet. Nu har Mats och jag pratat och bestämt oss för att ändra på rutinerna här hemma. Vi får hoppas att det kommer att funka. Ellen har varit hos mormor och morfar igår kväll och inatt så vi har fått lite egentid. Det känns bra, så nu känns det som om jag är på väg upp igen.
 
Ellen har som vanligt hittat på en massa bus. Hon fick bada tillsammans med mig en kväll och det tyckte hon var roligt. Att plaska var ju superkul.
 
Nu när våren kommit så har hon också passat på att ta en premiärtur i sin gunga. Det var också väldigt uppskattat.
  
Jag har köpt kritor till henne och de tyckte hon var roligt att leka med. Hon har inte riktigt förstått hur man ska göra när man ritar än, men ett litet konstverk blev det i alla fall.

Hon tycker fortfarande att det är roligt att krypa ner i lådor och hon har blivit helt vild när det gäller att öppna skåp och lådor och att klättra. Hon är smart för kommer hon inte åt något hon vill ha lite högre upp puttar hon dit något hon kan klättra upp på så hon når, så nu kan man inte lägga vad som helst uppe på skåpen heller.

Emelie och jag tog med svärmor och en väninna till henne på Stora Symässan i Malmö förra helgen. Det var väldigt trevligt. Förra gången jag var där hade de inte så mycket tyger, men mer garn och scrapbooking. Detta året var det mer tyger och mycket pärlor att göra smycken av. Jag hade bestämt mig för att inte handla för mycket och jag lyckades att hålla min budget. Jag köpte en del pärlor och tillbehör till det, för varför begränsa sig i sitt pysslande. Emelie och jag satte igång med smyckestillverkningen direkt på kvällen när vi kom hem.
Jag gjorde ett halsband som svärmor ska få. Hennes favoritfärg är grön. På ringen i mitten står det farmor och på det stora silvriga hjärtat står det "Skrattrynkor går inte att köpa" Tror att det kommer att bli bra till henne.
Lite garn köpte jag på mässan, bl a ett tjockt lavendellila (färgen kommer inte riktigt fram på bilderna) i ren ull. Jag köpte stickor i storlek 20, verkligen jumbo och då var jag ju tvungen att ha ett garn så jag kunde börja prova direkt i bilen hem. Det var lite svårt att sticka med så stora stickor, men det gick snabbt. En liten halsduk räckte garnet till. En brosch som håller ihop den och så var det klart.

I fredags kom syrran med familj på besök. Hon skulle egentligen åkt på dop i Göteborg men var också ganska sliten så hon stannade hemma. Vi lagade tacos och Ebba provade att äta majskrok för första gången. Det föll henne i smaken.
 Alla tjejerna i soffan, medan gubbsen spelade TV-spel och drack whiskey nere i källaren.
På kvällen testade jag min Easy Knit, medan syrran ägnade sig åt lite sidenbandsbroderi. Förstår inte varför det kallas stickning för man virar bara tråd runt om piggarna i en speciell ordning och sedan syr man ihop det och så vips har man en blomma. Jag testade att tova fast den på en liten ullväska. Ska brodera lite runt om och sätta fast lite pärlor så blir den nog snygg. Sedan ska jag sticka en sjal med blommor runt om som matchar. Kan nog bli riktigt snyggt i sommar.

Ett halsband till har jag hunnit med att göra. Jag virkade en rad med luftmaskor och satte sedan pärlor i ändarna. Ett hjärtan från en fyndpåse med pärlor från mässan och så var det klart. Eftersom jag inte satt ihop ändarna kan man knyta ihop det så man får den längd man vill ha beroende på vad man har för kläder till.
Min tröja som jag stickat på Quick Knit har jag äntligen tagit mig tid till att sy ihop. Jag premiäranvände den på morfars 91-årskalas igår. Den kunde ha varit lite längre men det räckte inte garnet till. Varm var den också, men jag tycker den blev snygg.
 Ellen hade jättekul på kalaset och busade med alla.
 Här busar hon med gammelmorfar och gammelmormor.
 Här tar hon kulorna för Sebbe och Noa när de försöker spela ett spel.
Hon hjälpte Alice med hennes frisyr också.

Plantera lite blommor hör våren till och jag tycker det blev fint. Passade på att sopa och göra rent trappen när jag ändå var igång.
De vackraste vårblommorna bjuder dock naturen på. Ett gäng blåsippor hade slagit ut på en varmt och soligt plats.
 Innan vi hämtade Ellen idag så gick vi "grisarundan" med hundarna. De fick springa lösa en lång bit och de tyckte de om. Vi gick förbi en häst också, som Zhero tyckte var lite läskig. Det är mycket man ska upptäcka när man är valp.
Mycket mer har hunnit hända sen sist men detta får bli allt för den här gången. 

1 kommentar:

  1. Jaa du! Det är ingen dans på rosor att vara yrkesarbetande och få ihop livspusslet, med allt vad man vill göra! Tycker att du hinner med massor. men på något märkligt sätt fick jag också massor gjort när mina barn var små? Vet inte hur det gick till.
    Gillade din tröja! Ser läcker ut, men varm??!
    För mig blir det ingen tisdagsträning denna veckan! Löptik plus jobbkväll.
    Ha de gott!

    SvaraRadera